من تكون؟

فكرت كثيرا من ستكون هذه المجهولة التى لااعلم عنها سوى انها فتاة مثلي .. احبها قبل ان اراها واتعجب وافكر كثيرا
ترى من تكون؟
.
جميلة الجميلات جنية القصر المسحور؟
.
أم نجمة فى السماء من نور؟
.

أم سمكة تاهت بين أمواج البحور؟
.

أم فتاة شرقية ذات جناح مكسور؟

.

أم فتاة غجرية تحتمى بقلبها الجسور؟

.

أم كلمة حق فى كتاب الحياة تلمع بين السطور؟
.

أم عقل هائج بالوقت يـخور؟

.

أم كـارمن وعِندها فى بحر يثور؟

.

أم طير جريح محلق بين الصقور؟

.

أم زهرة من العصور الحجرية؟
.

أم بسمة على الشفاه منسية؟
.

أتكونينَ رابعة العدوية؟
.

أم انتِ انا..وانا هيّ؟
.

تمضى بى الحياة ويبقى السؤال
.

من تكون؟

44 Responses to “من تكون؟”

  1. إيه ده أنا أول واحد بيعلق طيب يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم صبحناو صبح الملك للهالمفردات حلوة أوي وجمعك ما بين المتضادات كمان جميل:)

  2. طلبتي رأيي بصراحة؟؟ماشي انتي اللي جنيتي على نفسكايه اللي سيادتك كاتباه ده؟؟تحفة تحفة تحفة بجدعجبتني جداااااااا بجدبس النهاية بتاعتها صادمة وممكن ده يكون ميزة وعيب في نفس الوقتبس بجد حلوة

  3. بصراحة جميلة و عجبتني اوي صورة الراجل الساجد في جانب البلوج يخبر الله بأسراره لان بين الاحبة اسرار

  4. حاولت الاقي علاقه بين الصوره و النص بس ملقيتش..طبعا بالطريقه اللي انا فهمته بيهاالقفله جميله و منطقيه بعد الحيره الطويله

  5. لا يا إنسانة .. ما هو كلنا حندخل القبور .. بس ناس بتكون ميتة حتى قبل ما تدخله .. وناس بتفضل وسطنا حتى بعد ما تدخلهوبكده ما تنتهيش الحكاية بأنها من أهل القبور .. لأن السؤال حيفضل موجود .. من تكون ؟

  6. السلام عليكملايسعني الا ام ارفع قبعتي احتراما لكلماتك الرقيقه التي تدخل القلب دون سابق انذار

  7. حلو جدا يا انسانة بس السنون اللى فى الآخر تقيلة شوية على الجو العام, لكن بجد هايل.

  8. من تكون؟لا اعرفها ربماو لكنى احبها و سأظل كذلك حتى نهاية الكونيقولون لى اننى مجنونو ان ذلك هو قمة المجونولكن أأبى السكونقلبى يهفو اليهايهفو لصوتها الحنونساظل – مادمت حيا – على ذلك المنوالتمضى بى الحياهو يبقى السؤالمن تكون؟جميله أوى يا ياسمينانا عارف ان ده كومنت مش كفايهبس هعمل ايه حصللى جدب فكرىبس بجد جميله جداباى هالحين والى حين اشعار آخر:)

  9. الله عليكى يا ياسميينايه ده يا بنتى تحفة بجدالنهاية اكتر حاجة عجبتنى على فكرةواغنية البلوج على فكرة تحفة تحفةاهنيكى عالاختيارواحب اقولك انى ضفت مدونتك عندى فى البلوج وحطيتها عندى فى القائمة المفضلةتحياتى

  10. ايه اللى جاب بنت اختى عندك فى الصورةحلو اوى الكلام

  11. ماشاء الله يا هانم بتقوليلي تعالي شوفي البوست الجديدوقلت هبقي انا اول واحدة اجي الاقي امة لا اله الا الله سابقاني والله عالبس هي مين دي بقي الللي من تكونبس بجد رائعه تحفة يا مينا واللهعايزة اجيبلك اكتر الكلمات اللي اثرت فيا ومش لاقية لان كلهم تحفةبجد جامدة موووت

  12. أكيد انا هههههههههههلا بجد ما شاء الله عليكى يا ياسمين.. جميلة أوىنقلتنى لعالم المستحيلاتكمان أسلوب الأسئلة ده جامد قوى وبيعمل على التشويق أكترحضرتى الاستمارات بتاعت المكرونة بالبشاميل ولا لسه؟بوسيلى كميكاز من هنا ومن هنا.. ولا هو بيتكسف؟ههههههههmanal

  13. بصراحة تحفة وجميلة ومعبرة جدا وتمس القلباحساس عالى وتحكم رائع بالكلمات والمفرداتماشاء الله عليكىمنتظرين منك المزيد تحياتى ودمتم بخير

  14. الصوره دي احلي كتيييير

  15. طبعاً انا معرفش من تكونبس الى متاكد منه ان البت الى فى الصوره دى زى العسل و عايزه تتاكلو ملامحها اموره اوىو اما بالنسبه لمن تكون فانا اعتقد انك تخاطبين نفسك واعتقد ان فيك ملامح من كل هؤلاء تحياتى

  16. تيت تيت تيت الله يا انسانه يا لعيبه اهو ده اللعب انا بحب علي فكره النوع ده من الابيات الي بتمشي بموسيقي واحده دي بتبقي جميله و هي حلوه اوي مع اني مدقدتش في المعاني كتير بس عجبتني لسه هقراها تاني بالتفسير هههه سلاموز

  17. ياسمن ازيك عارفه انى مقصرة معاكى بس على فكرة انا بدخل مجونتك دايما بس انا مواضيع التعليق دة ماليش فيه بحب اقرأ اكتر بصراحه اصعب حاجه فى موضوع التدوين دة هو التعليق على العموم واضح انا الاكلام اللى انت كتابه بيقول حاجه بس بصراحه انا فى اشعر صفر مش بفهم فيه خالص ودايما يقولوا المعنى فى بطن الشاعر فانا بقى مش بحب اخرج المعنى بسيبه فى مكانه فى بطن الشاعر بس برافوا عليك كلام جميل بس بصراحه مافهمتش مش علشان هو مش مفهوم لا انا اللى مش بافهم الشعرعروستى

  18. إختيارك للكلمات أكثر من رائع …..هل هي تعبر عن تمزق أو بحث عن هوية..المهم قصيدتك جميلة وأتمنى ان ينتهي ذلك البحث بكنز أخر يقبع داخلك

  19. بصى بقى انا جاى ادخل فيكى شمالايونخبط لزق كدهانا قريت البوست و علقت عليه امبارح و كنت التالت فين بقى التعليق؟كده؟ ماشى؟انا عارف انك ماجيتيش جنبهانا جاى اشتيكيلك من المدونة بتاعتك اللى بقت تهيس دىالمهمكلام جميلبسسلام

  20. مشاعر.. هنقول موجودأحاسيس .. موجود برضه واللهاختيار صور.. ماشى..يبقى ايه اللى ناقص ؟؟.شوية كتابة كتير عشان نتمتع بالأحاسيس دى..بس خلاص..ربنا يوفقك ويديكى على قد نيتك الصافية.

  21. مصرىربنا يجبر بخاطركومبروك كسبت معانا فى البرنامججايزة اول تعليق بس إعذرنىمش عارفة الجايزة ايهنورتنا🙂

  22. دينا فهمىبصى يادينا انا اعرفك من قريب أوىبس سبحان الله مش عارفة ايه الحب اللى ربنا قذفه فى قلبى من نحيتكولو قلتلى إنها وحشة – وانا عارفة انها وحشة فعلا – هفضل اعزك واحبك أوىىىىىبجد بجدبحبك فى الله

  23. Sharmربنا يكرمك ويزود الاسرار اللى بينك وبين رب الكون يارب آمين نورتنى🙂

  24. Utopianبخصوص الصورة انا شيلتها دلوقتىبس لو كنت لاحظت هتلاقى اوراقها كتيرة وفى عمق بين كل ورقة والتانيةوحسيت بالحيرةالوردة انهى واحدة فيهم؟؟فهمت حاجة؟؟؟؟بخصوص القفلةإنت يا استاذ يتوبيان تعتبر الوحييد اللى القفلة عجبته المصرى معدنه أصيل برده😀

  25. ma_3alinaبالنسبة لموضوع القبور كلامك صح فعلا بس مش عارفة دايما بحب أفكر نفسى إنى مهما كنت ومهما هكون فى الاخر انا من اهل القبورعشان معشمش نفسى بالدنيا أوىربنا يخرجنا من الدنيا دى على خير

  26. الناي الحزينوعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الله يبارك فيكى والله الكلام ده كتير عليا اوىنورتينى🙂

  27. محمود ماجدربنا يكرمك جدااا

  28. إيمى شكرا على الملاحظة إنتى عارفة إنى بعككككمعلش بقا استحمولنى😀

  29. soulايه ده كله ايه ده كله اشيل العك بتاعى واحط الابيات دى ولا ايه؟لا بجد تحفة تسلم إيديك

  30. zordeakربنا يكرمك ويعزك ياااربوإنك تضيفنى عندك انا وكاميكاز ده شرف كبير لينا يافندمعايزة اقولك إن كاميكاز عنده شعووور بالفخر فظيييع هههههههههه

  31. الوردة السودة بنت اختك شبهها؟؟؟؟بوسيهاااالى من فضلك وقولياها طنط إنسانة وعمو كاميكاز بيحبوكى أوىىىىى

  32. smraa alnilقرولنا بقا على الزباين اللى بيجوا عشان خاطر كاميكاز ماشى ماشى ربنا يكرمك يا أنوجى هى جامدة عشان إنتى قريتيها

  33. albidaايه التماحيك دى بقا إكمن البنت أمورة يعنى هتبقى إنتىلا طبعاإنتى احلى ههههههههههحلوة عالم المستحيلات دىايوة حضرت الاستمارات والمكرونة طلعت رووووعة يالهوى على كوكىده اتكسف على الاخر يابنتىوطلعتله جناحات كان هيطير من الفرحة وقلوب بيقت تلف حولين راسه يلا ياعم جالك عريس من عندى اهوههههههههههههههه

  34. ساكاماكا نيوز ربنا يكرمك بجد على الكلام الكتير والكبير عليا اوى ده ربنا يكرمك ويعزك أوىونورتنى بجد 🙂

  35. Utopianياجماعة كدة البنت خطابها زادوا أوىنظام بقا من فضلكوا أيوة كدة اقف فى الطابور لو سمحت😀

  36. whymeخطاب للبنت تانىالطابور يا ناس اتزحم ههههههههههههوالله هى فعلا مشاعر مركبة فيها منى كتير مانكرش تحياتى

  37. copaايه يا كوبا الطفطف جه؟إستنى خد كوكى معاكههههههههههههربنا يكرمك ويعزك ياااااارب

  38. رفقه عمر يادى النور يادى النورمقصرة ايه بس يابنتىده كفاية إنك بتقريلى وبجد بجد وحشاانى اوىىىوبحبك فى الله

  39. Humanيارب الاقى الكنزاهلا بيك لأول مرة عندنا وياريت الزيارة تتكرر تانى🙂

  40. khaledياساتر يارب ايه الزعيق ده كلهصوتك وصل لبلوجرية الصين والواد شن واقف يتفرج اهوه معلش مانت عارف البنوتة الحلوة اللى فى الصورة دى عرسانها كتروا اوى والطابور اتملى والكل بيزاحممعلش ونورتنا

  41. أخف دممتشكرين يا دكتوريا متمكن من ادواتكحددت الغلط فين وفين الحاجة البايظةوهوووووبرميتها من الشباك واحلى حاجة الدعوة الحلوة دى يارب آمييييينتاعبينك معانا والله عشان تفتكروا الجمايل دى

  42. من تكوووووووووووووووووووون حبيبتى من تكون ايه ياعم انت حتغنى ولا ايه اموت واعرف انتى وحى شعرى ده بيجيلك ازاى اوعدنا ياررررررررررررررب

  43. ايه القر ده إنتوا جايين تقروا ولا ايهشعر ايه بس يابنتى قولى يا باسطده انا بعـــك

Leave a Reply

