الحمد لله رب العالمين .. إتخرجت


أيها السادة الكرام .. إليكم هذا النبأ الهام .. حدث فى هذا اليوم التاريخى الموافق 24 من شهر يوليو سنة 2007 ميلادية و العاشر من رجب لسنة 1428 هجرية فى تمام الساعة الرابعة و16 دقيقة .. كنت فى ميدان التحرير انتظر اى ميكروباص معدى بينما يتساقط علينا عرق الشعوب .. فى هذه الأثناء سمعت صوت رسالة لسة واصلة طازة صادر من شنطتى السوداء
قلت يارب خير
رسالة مبعوتة من ايناس صحبتى مكتوب فيها كلمتين بس
elnatiga tel3et
.
وكانت هذان الكلمتان كفيلتان ان يصيبانى بالذعر البالغ – ايه النحوى اللى بكتب بيه ده – اتصلت بيها جرى ، قالتلى بصوت يملأه القلق : النتيجة طلعت يا ياسمين .. خدى نمرة امانى وهى حتقولك نمرتك .. وابقى طمنى طنط
انا : اطمن مين؟؟ .. انتى قولتى لماما؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هى: ايوة سألتنى ومكذبش عليها
انا: ليه بس كدة يا ايناس حرام عليكى .. ماشى ياايناس انا حتصل بأمانى اهوه
.
طلعت ورقة وقلم من الشنطة ووركنت على جمب مستعدة للكتابة ومسكت الموبايل واتصلت بأمانى
هذه الرقم مرفوع مؤقتاً من الخدمة .. حاول الإتصال فى وقتٍ لاحق
يادى النيلة السودا .. هى ناقصة؟؟ .. يارب استر يارب – ساعتها كنت بموت بجد – اتصلت بإيناس
.
انا: ايوة يا ايناس الرقم مرفوع .. هاتيلى رقم اى حد تانى يجيبهالى
ايناس: انتى فين دلوقتى؟
انا: انا فى التحرير ومش حينفع اروح الجامعة خالص
ايناس: خلاص ياياسمين اقفلى دلوقتى وانا حظبطك .. سلام
انا: سلام
.
لاقيت نفسى راكبة ميكروباص .. مكنتش حاسة بنفسى وكنت حاسة ان تايهة فى زحمة الناس والنتيجة هى اللى حتخلينى اعرف اروح ، ركبت وقعدت احتضر جوا الميكروباص … احمل فى يدي الموبايل والورقة والقلم واحتضر وانتظر
فجأة الموبايل رن .. استرها يارب
.
بابا : ايوة ياياسمين انتى فين؟
انا: ايوة يا بابا انا فى السكة على وصول ان شاء الله
وقفلت واستمريت فى الإنتظار والإحتضار
وانتظر
واحتضر
وادعو الله
فجأة رن الموبايل .. نمرة بيت إيناس
.
.
انا: ايوة يا إيناس ثانية واحدة
انا لسواق الميكروباص : ممكن توطى الكاسيت شوية الله يكرمك ثوانى بس .. ودارت المكالمة فى إنصات واهتمام بالغ من الركاب
انا: ايوة يا ايناس
ايناس: جيد تقدير رابعة والتقدير العام التراكمى جيد
انا: انا يا ايناس ؟؟ اللى بتقوليه ده تقديرى انا؟؟؟
ايناس : ايوة يا ياسمين
انا: ايناس انا مش شايلة حاجة؟؟؟؟
ايناس : لالا يابنتى الحمد لله
انا: انتى بتتكلمى بجد؟؟؟؟؟؟؟؟
ايناس : ايوة والله .. وانا حبقى اطمن طنط عشان زمانها قلقانة دلوقتى .. ولما تروحى اتصلى بيا عشان اقولك التفاصيل
انا: لا انا هبقى اطمنها .. ربنا يكرمك يارب ايناس
.
.
جموع من الركاب: عايزين الحلاوة بقا .. الف الف مبروووك
فضلت اعيط واحمد الله وانا مش مستوعبة قلتلهم: ربنا يكرمكم يارب
.
مسكت الموبايل واتصلت ببابا: ايوة يا بابا تقدير رابعة جيد والتراكمى جيد
بابا: الف مبروك يابنتى .. الحمد لله رب العالمين
انا: الله يبارك فيك يارب .. طمن ماما
.
.
شوية واتصلت هند : ايوة يا ياسمين انتى جبتى جيد مرتفع
انا: هو مرتفع ولا جيد بس؟؟؟
هند : لا مرتفع ياحبيبتى الف مبرووووك
انا: الله يبارك فيكى والف الف مبروووووووك ليكى حبيبتى
.
.
روحت البيت واستقبلتنى امى بالاحضان والدموع وبالفرحة .. حسسيتنى انى أميرة متوجة على عرش قلبها .. يا حبيبتى يا امى .. انا مش فرحانة ليا خالص انا فرحانة انى فرحتها وفرحت بابا .. ويارب اموت وهما راضيين عنى اللهم امين
اتصلت بإيناس وخدت التفاصيل
.
.
ناجحة فى رابعة بتقدير جيد .. مش عارفة مرتفع ولا لأ .. بس الحمد لله
التقدير العام جيد
تقدير بحث التخرج إمتياز الحمد لله
.
يارب لك الحمد حمداً كثيراً طيباً مباركاً فيه .. ملئ السموات وملئ الأرض كما ينبغى لجلال وجهك ولعظيم سلطانك
.
.
اجدع بنت شوفتها فى حياتى … ألف مبروك لإيناس ، إيناس تبقى
lost in the web
والف مبروووك لآلاء ولإسراء ولإيمان ولهند ولكل الدفعة بجد ولكل الناس ويارب الكل ينجح فى حياته زى مانجح فى الكلية بفضل الله .. الحمد لله رب العالمين
.
.
ثانية واحدة عايزة اقولكوا حاجة قبل ما تمشوا
انا فكرت كتير فى انى اقفل البلوج .. نظرا لظروفى فمش قادرة اتابعها ولا اكتب فيها زى الاول ولا ارد ع التعليقات اللى بجد بتسعدنى جدا ، فكرت كتير فى الموضوع ده … بس لاقيت ان البلوج دى مش مجرد مدونة .. لا دى جزء مهم جدا منى ومقدرش اسيبها ، فحخلينى فتحاها ان شاء الله وححاول مين حين لآخر اكتب فيها على قد ما اقدر بإذن الله ، وارجوكم اعذرونى لو قصرت فى الرد ع التعليقات .. لان بجد الظروف اقوى منى
جزاكم الله عنى خير الجزاء يارب
🙂
.
.
.
مالك يابت قلبتيها غم كدة ليه ده انتى ناجحة
ولا غم ولا حاجة يا كوكو .. وزغرطى ياللى أسمك إنسانة
.
لولولولولولولولولولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

Leave a Reply

