ماتسمعونا زغروطة


طبعا مستغربين عاوزة اسمع زغروطة ليه؟؟ .. سؤال وجيه بس استنوا قبل ما اجوابكوا

الله يبارك فى كل اللى باركلى على النتيجة واللى مابركليش كمان .. ويارب اللى لسة بيدرس عقباله لما يطلع بتفوق يارب واللى اتخرج خلاص عقبال انجاله واحفاده بقا

.

وبالنوسبة للواسطة فبعلنها قدام الناس كلهااااااااااااااااااا .. معنديش واسطة ووسطتى ربنا وظنى فى الله خير إن شاء الله
.

.

بردو ماقولتش ازغرط ليه؟ .. مصممين تعرفوا؟؟؟ .. هو موضوع هايف اوى بس انتوا حريين .. براحتكوا يعنى
.
بصوا بقا ..مبدأيا كدة انا اصغر عضو فى اعضاء بيتنا ، مش مدلعة ولا حاجة بس زى ماتقولوا كدة إتكالية شوية ولازم اعتمد على حد تانى مايكونش انا .. ده مش فى كل حاجة اكيد بس الغالب يعنى ، بس بقا لما بقيت اكبر بقت كمية الحاجات اللى بعتمد فيها على غيرى تقل خاااااااااااااااااالص وبدأت الحكاية دى من اول ما اختى اتخطبت وبعدها اتجوزت .. اختى اكبر منى بـ9 سنين .. زى ماما كدة بالنسبالى وعلى طول بتاخد بالها منى ومن البيت .. لما اتجوزت بقيت انا اللى لازم اخد بالى من البيت ومن بابا وماما كمان .. خصوصا لما ماما دراعها اتكسر وبقا عليا الطبخ والتنضيف وكل حاجة فى البيت تقريبا .. الحمد لله .. حاليا بقوا هما اللى يتكلوا عليا .. اكل مثلا .. اخد بالى من البت سولى بنت اختى .. اعمل مشاوير لبابا وهكذا دوليك .. الحمد لله رب العالمين

المهم

الكمبيوتر كان طالع عينه ومليان فيروسات ومافيهوش كارت صوت كمان ومحتاج ينزله ويندوز جديد ويتجاب كارت صوت .. اخويا زى ماتقولوا كدة مهندس كمبيوتر شاطر جدا كمان .. بس باله طويل وعلى طول مش فاضيلى .. وانا طبعا لا بعرف انزل ويندوز ولا اجيب كارت صوت ولا حاجة ابداااااااااااااااا … اعمل ايه؟ اعمل ايه؟ اعمل ايه؟؟

طلعت مرة مول كمبيوتر كنت عايزة اشترى حاجة وسألتهم على كارت صوت وعرفت تمنه وبيتركب ازاى وكدة .. وعليها بقا عملت جدوى إقتصادية للموضوع ” فيزابيليتى إستادى ” وعرفت الحسبة حتطلع قد ايه وبابا تفضل مشكورا وادانى الفلوس

روحت زى الشاطرة اشتريت كارت صوت وسماعة ومايك .. ووفرت فى الفلوس اوى على فكرة

بس جيت البيت اتحايل على اخويا ينزلى ويندوز .. هو مش فاضيلى اصلا .. وانا يعنى حستناه .. جبت الاسطوانة وحطيتها ومشيت مع الخطوات لحااااااااااااد ما الويندوز نزل

هييييييييييييييييييييييييييييييييييييه

لولولولولولولولىىىىىىىىىىىىىىى

وركبت كارت الصوت والسماعة والمايك واشتغلوا الحمد لله

لولولولولولولولولولىىىىىىىىىىىىى

تقدم ياجدعان .. انا مش مصدقة انى عملت الحاجات دى لوحدىىىىىىى .. احمدك ياااااااااااااااااااااااااارب

المصريين اهما والبلوجريين اهما والإنسانيين اهما

ول يا ول

مأفورة فى الإنبساط انا عارفة .. لإنى بصراحة لما النتيجة طلعت فرحت وكل حاجة بس محدش احتفل بيا .. الحمد لله على كل حال .. يمكن يحتفلوا بيا بعدين ولا حاجة

كان نفسى اسمع زغروطة .. او اروح فى الصحرا بعيد ومحدش سامعنى واهيص براحتى .. اصلكوا مش واخدين بالكوا الزغروطة دى ليها معايا مواقف لا تحصى

وانا صغيرة زمان حسبة 10 سنين كدة كنت فى فرح بنت خالتى ويوم الفرح الصبح بنات خالتى التانين علمونى ازاى ازغرط .. وعليها بقا كل شوية اهبل ، كنت اجى الساعة 3 الظهر والناس نايمة وبيأيلوا عشان يعرفوا يركزوا بالليل فى الفرح واطلع فى البلاكونة فى عز الشمس وازغرط مع نفسى كدة هههههههههههههههههههههه

نصيبة والله
ومرة تانية إيناس كانت بتكلمنى فى التليفون والأهلى جاب الجون الرابع .. وعينيكوا ماتشوف اللى النور .. لولولولولولوللىىىىىىىىىىىىىىىىىىى فى السماعة لما البت اتسواريت هههههههههههه .. معلش حقك عليا

بتكسف ازغرط قدام مخاليق ربنا من الرجال ، ده غير إنى صوتى عالى وبحس انه مزعج جدا وربنا يكون فى عون مخاليق ربنا اللى بتعاملوا معايا من الجنسين .. المهم مرة كنت فى كتب كتاب صحبتى فى الكلية .. وصحبتى دى مكنش عندها قرايب فى سنها خاااااااااااااااالص .. كلهم كبار وعاقلين ومتجوزين ومخلفين ومش بيهيصوا خااااااااااااااااااالص .. الصمت الرهيب ، طنط ماماتها ياعينى جاتلنا وقعدت تتحايل علينا نهيصلها شوية .. بصراحة صعبت عليا .. عايزة تفرح ببنتها بردو .. بس إزاى واحنا متشيكين كدة وطلبة محترمين فى كلية محترمة يعنى

كله رفض انه يزغرط ماعدا انا وإيمان .. عملنا زى سماعات الإستريو .. هى طويلة فزغروطتها تسمع الناس اللى فوق وانا قصيرة وصوتى عالى فبسمع الأغلبية اللى قاعدة هههههههههههههههههههههههه

ساعتها ياعينى كان فى مدام محترمة جدااااا حظها العثر خلاها تقف قدامى وانا برقع الزغروطة .. كانت طالعة منى على صرصور ودنها عدل .. راشء يعنى .. الست اتنفضت واتخضت جاااااااااااامد وحاطت صوابعها فى ودانها وبقت فى حالة صعبة جدا .. وهى واقفة قدامى وانا لسة طالعة بالزغروطة وماينفعش اوقفها فى أولها .. هى تستنى لكن الزغروطة لأ ، بس فحطيت إيدي على كتفها وشاورتلها بإيدى إنها تستنى لما اخلص .. فضلت مستنية وفى عنيها نظرة إستغراب رهيبة وصوابعها فى ودانها .. وانا شغالة وصحابى بيموتوا من الضحك .. اول ما خلصت تنفست الصعداء فى إبنهاج وسعادة كإنى أنجزت مهمة حربية عويصة وطبطبت على كتف طنط بفخر كدة وقلتلها: معلش ياطنط .. ماتخديش فى بالك !!!!ه
.
.
طبعا انتوا مستغربين ايه التوهة اللى دخلتكوا فيها دى .. تحمل مسؤلية على كارت صوت على زغاريط على هيصة … بصراحة ياجماعة انا جوايا هموم كتير ونفسى اخرج منها وافرح بس بجد مش عارفة .. قلت اجى اطلع اللى جوايا فى المدونة يمكن اعرف افرح هنا والاقى اللى يشاركونى فرحتى
.
ماسمعتش زغروطة يعنى!! ه

Leave a Reply

