إعترافات وتليفونات


ازيكم ياجماعة عاملين ايه؟؟ .. كل سنة وانتوا طيبين رمضان اهوه قرب ويارب ربنا يبلغنا رمضان ونطلع منه مغفورلنا جميعا اللهم امين

عندى كام اعتراف كدة عايزة اعترفهم قبل ما تقروا البوست
.
اعتراف رقم واحد: انتوا وحشتونى اوى اوى اوى اوى بجد
.
اعتراف رقم اتنين: بعتذر لانى مش بعلق عند اى حد ولا حتى برد على التعليقات عندى وده لأنى من ساعة ما اتخرجت وانا مش متظبطة نفسيا ولحد دلوقتى لسة مارجعتش زى الأول

.

اعتراف رقم تلاتة: ياجماعة انا مكنتش عاملة حداد عشان شيماء ربنا يرحمها ويغفرلها يارب ..لان الحداد فى الإسلام 3 ايام بس واحنا عرفنا الخبر بعد وفاتها بإسبوع فكل اللى حصل مكنش حداد .. كان مشاعر اخت لاختها

.

اعتراف رقم اربعة: عايزة اعترفلكم انى من بعد التخرج وانا مش متظبطة زى ما قلتلكوا لدرجة انى كنت حقفل المدونة ومش بدخل عندى ولاعارفة اكتب زى الاول ولا بدخل مدونة حد .. ماليش نفس لاى حاجة .. كنت حاولت اظبط من نفسيتى شوية وابتديت اكتب بوست ماتسموعنا زغروطة .. بعدها بيومين عرفت خبر وفاة شيماء وكتبت البوست ومن بعد ما كتبته بجد مبقتش قادرة ادخل مدونتى خااااااااااااالص والله وتقريبا مش بدخل النت .. الحمد لله على كل حال .. بعدها كتبت وتستمر الحياة عشان كدة كدة حتستمر سبحان الله

.

بس انا حبيت اقول الكلتمين دول فى الأول لكل اللى عايز يطمن عليا وحاسس انى مش فى المود .. ياجماعة بجد ادعولى ربنا يهدينى ويرزقنى الخير يارب .. واهم دعاء وادعوا بيه لنفسكوا كمان ان ربنا يخرجنا كلنا من الدنيا دى على خير اللهم امييييييييييييين

.

ربنا يستر شكلى داخلة على اكتئاب .. تمام يعنى انا دلوقتى مكتئبة .. يا شماتة كاميكاز فيا

.

احم احم .. سيادى آنساتى سادتى .. وكما عودتكم الإنسانة صاحبة هذه المدونة ان تقابل كل همومها بالإبتسام والتفاؤل والإشراق .. حتقولولى جتبى كل الإشراق ده منين يا لئيمة ؟؟ .. حقولكم مش ربنا كريم وهو رب الكون الوكيل؟؟ يبقى منفائلش ليه بقا؟؟ .. ان شاء الله خير وحيفظل ظنى فيه خير دايما .. سبحانك يارب

.

المهم كنت عايزة احكيكوا على موقف كدة .. من كام يوم بابا خلانى اروح ادفع فاتورة التليفون .. ودى اول مرة فى حياتى اروح سنترال وادفع فاتورة تليفون .. عادى بتحصل يعنى

.

روحت لاقيت خير اللهم اجعله خير .. حاجة كدة عاملة زى بيت جحا ( بتعطيش الجيم ) .. لاقيت اربع شبابيك .. اتنين للرجال واتنين للنساء وقدامهم طوابير طويييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييلة اوىىىىىىىىىى .. حعمل ايه يعنى .. مش قدامى غير انى استنى

استنينا

.

نلاقى بقا ان الطوابير دى مش بتمشى خاااااااااااااااااااالص .. ليه يا جدعان؟؟ .. اصل الموظفين مشيوا .. يالهوى راحوا فين دول!!! .. قال ايه النتوورك بتاعة السنترال وقعت !!!! واحنا واقفين

.

وعليها يا سادة .. النتوورك بقا ربع ساعة تيجى وتروح نص ساعة والموظفين يروحوا ويجيجوا .. واحنا واقفين

.

الناس اللى وقفت ورايا بقت اكتر من اللى قدامى ، الطابور وصل لحد الشارع برا تقريبا .. والاكسجين ابتدى يتشفط ومافيش حاجة الواحد يسند عليها حتى .. واحنا واقفين

.

واقفين

.

واقفين

.

واقفين

.

واقفين

.

واقفين

.

واقفييييييييييييييييين

.

بقالنا اكتر من ساعتين واقفين والناس تعبت من كتر الواقفة وتقريبا الشعب المصرى لما يتعب بيبتدى يهيس .. احلى تهييس بقا

.

الشباكين بتوع الرجالة ياعينى واقفين وساكتين وصابرين على ما بالهم .. الدوشة كلها كانت عند الستات وكل ست ادلت بدلوها بقا .. اللى بتشتكى من جوزها اللى مخزن الفلوس على قلبه قد كدة ومأرطها عليها وعلى عيالها .. واللى عيالها مستلمين التليفون مش بيسبوه وفى الاخر تتدبس هى فى الفاتورة .. واللى عايزة ترجع البلد .. واللى لسة جاية من البلد واللى بنتها عيانة فى البيت واللى جايبة بالبيبى بتاعها واللى جاتلهم هيسترية ضحك بدون مناسبة واللى واللى واللى

.

جم بنتين واقتحموا الطابور عنوة ( بالعافية يعنى ) ووقفوا قدام .. الاول كان الموضوع عادى وغنوا حاجة لعدوية تقريبا .. مش قادرة انسى نظرة الشاب اللى كان فى طبور الرجال للبنتين دول .. ساعة الجد بقا قامت خناقة عشان البنتين عايزين يخدوا دور مش دورهم

.

الست اللى فى الطابور: ده مش دورك يا ماما ارجعى ورااااااااا

البت اللى داخلة عافية: ايه يامامااااا هو انتى بس اللى فيكى صووووووت؟؟ ماحنا كمان بنعرف نزعق كوييييس .. ما تيجى تدينى قلمين احسسسسسسسن

.

هههههههههههههههههههههههههههه

لا حول ولا قوة الا بالله .. انا ايه اللى جابنى هنا

.

واحدة كبيرة وقفت جمبى وتعبت من الوقفة فواحدة تانية بتقولها: خلى عيالك يبطلوا رغى فى التليفونات شوية .. ردت قالت: لأ ماهو اللى كان بيرغى الله يرحمه بقا ابو العيال

.

انا فى سرى: الله يرحمه

شوية لاقيتها تعبت وميلت على الحيطة وبتدندن وتقول: لو ماكنتش انت تدلعنى مين حيدلعنى؟؟؟

انا فى سرى برده: !!!!!!!!!!!!!!!!! .. لا حول ولا قوة الا بالله

.

طول عمرى فاكرة نفسى فوضاحية مابيتبلش فى بقى فولة .. بس بعد ما شوفت طنط واحدة تانية اتأكدت انى كتومة جدا .. طنط دى من الاخر فضحت كل افراد عيلتها نفر نفرررررر .. حكت على جوزها وبخله .. وبنتها خريجة حاسبات ومعلومات واللى بتشتغل فى جامعة القاهرة وبتقبض 900 جنيه فى الشهر وجيابة عريس عايز يجيب غوشتين شبكة وطنط مش موافقة عليه ومش راضية ابدا

انا: ليه ياطنط ماتوافقى وربنا يتمم بخير ( شوفتوا الطيبة )ه

هى: لا يابنتى ده ساكن فى ابو زعبل .. ترضى انتى تعيشى فى ابو زعبل؟؟

انا: معرفش هى فين عشان اقول اه او لأ الصراحة

هى: وبعدين ده شكله وحش .. العريس كدة لازم يبقى امور عشان الواحد يتفشخر بيه وبجماله

انا: ياطنط احنا مالنا ومال شكله .. الراجل مش بالشكل خالص

هى: لالالا انا مش طايقاه .. حاسة انه رخم
.

الوقت بيعدى .. واحنا واقفين

.

واقفين

.

واقفين

.

الموظفة اللى واقفة مش طايقانا ولا طايقة نفسها … وفى وسط الجحيم اللى احنا فيه كل شوية تطلع ازارة تلج كبيييييييييييييييييييييرة تشرب فيها لوحدها .. عااااااااااااااااااااااااااااااااااا

طنط اللى فضحت الدنيا: ياربى الساعة بقت 3 ولسة حروح واطبخ

انا: طبخ ايه ياطنط ده حضرتك تروحى تشربى ماية وتنامى على طول

طنط: لا ده عشان انتى بنت تقولى كدة .. لكن لما تتجوزى حتعملى كلللللللللل حاااااااااااااااااجة

انا: الله يطمنك يا طنط .. هو انا اتعقدت من الجواز من شوية

طنط: يالهوى انتى متعقدة؟؟ .. لالا ماتتعقديش يابنتى اتجوزى وعلى ضمنانتى

انا: استر يارب

.

.

فضلت واقفة تلات ساعات ياجماعة لغاية ما جه الدور عليا وساعتها كنت فطست بجدارة وستر ربنا انى مأغمش عليا هناك

.

ربنا يسامحك يا بابا .. ويسامحك يا طنط .. ويسامح النت وورك اللى قرفتنا فى عيشتنا

Leave a Reply

