مكرونة للجدعان

أيها السادة

هذا النبأ الهام

قامت قواتنا المطبخية اللوزعية الخزعبلية

بتدشين أحد إنجازاتها الكاميكازية

الخاصة بالمكرونة

فالمكرونة كما تعلمون يا سادة مادة لا تفنى ولا تستحدث من العدم

ولكنها تؤكل بالصلصة

أو بالشاميل أو باللحمة المفرومة أو بالتونة

ولكننا نختلف عن الآخرين

فقد قررت قواتنا المطبخية عمل مكرونة بالرنجة

أينعم .. رنجة

ولكن نحب أن نطمئنكم جميعاً أننا صامدون

ونعافر للبقاء على قيد الحلة

وما نجيلكومش فى حاجة وحشة

ولا أراكم الله مكروهاً لديكم

وربنا يجعلها آخر الآحزان

ولا عزاء لموجوعي البطن

13 Responses to “مكرونة للجدعان”

  1. طيب و اللي بطنهم ما اتوجعتش و عايزين الطريقة يعملوا ايه ؟

  2. يــــــــــــــــــا مفترية بالرنجة …و دي نقعد ننقي في الشوك إزاي ؟ :]

  3. بصي يا ريم .. أنا حطيت الرنجة فى ماية سخنة عشان الملوحة بتاعتها تخف وبعد كدة قطعتها حتت صغيرة وحطيتها مع الصلصة والبهارات عادي وتسلقي المكرونة وتحطيها على الصلصة عادي .. كأنك بتعمليها بالتونة بالظبط انا عملتها بمكرونة إسباجيتي .. وإن شاء الله حتعجبك😀

  4. إسرااااااااااء تصدقي ماخدتش بالي من حوار الشوك ده إلا وانا باكلها هههههههههه .. بس كان شوك صغنن خالص الحقيقة😀

  5. تسلم ايدك يا ياسمينةان شاء الله اجربها يمكن الفرق الوحيد اني مش هانقع الرنجة في ميه عشان انا بحبها حادقة جدا

  6. بالهنا والشفا

  7. يا بختك يا بختك مكرونة بالرنجة انا مش مصدق بقىقصدى عينىشكرا بالهنا والشفا

  8. حسبي الله ونعم الوكيل يافخريييييييي😥

  9. ايه دا!! بس دانتس قايلالي حتعمليها بقالك فترة!! لسه فاكره تعمليها النهارده؟!!وبعدين أنا قايلالك اني بحب العك دا خصوصا في المكرونات ^o)أنا عايزه ادوق يابت :@:@

  10. رنجه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!يععععععععععععععحتى المكرونه هتكرهونا فيهاالله يسامحكم

  11. تصدقى شكلها كده هتطلع لذيذة..بالهنا و الشفا

  12. كونجريتليشن يا فندم أي عفارم عليك..!أكيد طالما المكرونة محشية رنجة..يبقا أكيد الحلو كان بطيخ بالكاري..!(:دمت بخير

  13. مممممممممجوعتيني😀

Leave a Reply

